Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i vår Integritetspolicy

Frågor och svar


Fråga: Hur köper jag mina biljetter?

Köp din biljett på webben innan du åker:

Svar: Fr o m 30/5-2018 kan du köpa dina biljetter digitalt.  Det gör du tryggt och enkelt genom att gå in hos Nortic. Nortic är vår samarbetspartner och leverantör av vårt nya biljettsystem. För att boka och köpa biljetter går du in på www.nortic.se/dagny/organizer/1363 och följer anvisningarna. Du kan använda din dator, platta eller smarta telefon för att köpa biljetter. Biljetten kan du antingen få som e-mail, SMS eller du kan skriva ut biljetten på papper. Vi stänger biljettförsäljning en via nätet 1 timme innan avgång.

Än så länge kan du endast köpa enkeltbiljetter online. Du måste kunna uppvisa din biljett och tillhörande QR-kod.

Köp din biljett vid kaj:
Svar: Köp biljett i god tid i biljettkontoret innan du kliver ombord på båten, biljettkontoret öppnar ca 1 timme innan varje avgång. Du kommer då att få ett ”boarding card” som du tar med dig och lämnar till färjepersonalen.

Jag vill köpa årskort eller ”10-kort” (10 resor på ett kort):
Svar: Än så länge kan du endast köpa årskort och 10-kort i biljettkontoret.  När du reser med årskort eller 10-kort måste du innan varje resa hämta ut ett ”boarding card” innan du går ombord på båten.
När vårt biljettsystem är fullt ut infört kommer du även kunna köpa årskort och 10-kort på webben.

Fråga: Hur fungerar ”boarding card”?
Svar: Innan du kliver ombord på någon av våra båtar vid färjeläget i Köpmanholmen så köper du biljett i biljettluckan. Du får då ett ”boarding card” + biljett, ”boarding cardet” ger du till båtpersonalen när ni kliver ombord, biljetten spar du till hemresan.
Om du har köpt din biljett på webben behöver du också hämta ut ett ”boarding card” i biljettluckan innan du går ombord på färjan.

Fråga: Kan jag betala med kort när jag köper biljetten vid kaj?
Svar: Ja, det går bra att betala med kort.

Fråga: Gäller biljetten på både m/f Ulvön och på m/f Minerva?
Svar: Köper du biljetten på nätet bestämmer du där vilken tur och båt du vill åka. Köper du biljetten i biljettkontoret (vid kaj) kan du själv välja vilken båt du vill åka med tillbaks.

Fråga: Om jag köper ”tur och retur” biljett, måste jag åka hem samma dag eller kan jag själv välja tid för återresan?
Svar: När du köper biljetten på biljettkontoret (vid kaj) så köper du en öppen biljett dvs att du kan själv bestämma när du vill åka tillbaks.  Observera att det kan bli fullt på vissa turer och du är inte garanterad plats så var ute i god tid.  I värsta fall får du vänta tills nästa tur. 

Fråga: Finns det plats för rullstol eller barnvagn på m/f Minerva?
Svar: Ja, men endast för 2 rullstolar eller 2 barnvagnar.

Fråga: Vad räknas som handbagage?
Svar: I princip är det en bag, väska etc. som du bär själv.

Fråga: Kan man boka biljetter?
Svar: Köper du dina biljetter på webben kan du boka tid och datum.  Köper du dina biljetter på biljettkontoret (vid kaj) så går det inte att boka utan det är dropp in som gäller.

Fråga: Var köper jag biljetten/betalar gods?
Svar: Köp biljett i god tid i biljettkontoret innan ni kliver ombord på båten, biljettkontoret öppnar ca 1 timme innan varje avgång.
Tänk på att du enkelt och bekvämt kan köpa personbiljetter via webben (se fråga: Hur köper jag mina biljetter?)

Fråga: Går båten även om det inte finns några resenärer?
Svar: Ja, den går alltid.

Fråga: Får man ta med sig husdjur?
Svar: Ja, på m/f Ulvön finns det en salong på nedre däck där man får ha husdjur och på m/f Minerva är det också tillåtet att ta med sig husdjur.

Fråga: Hur gör jag som är allergisk mot husdjur? 
Svar: Om du har allergi så föreslår vi att du åker i den husdjursfria salongen på m/f Ulvön

Fråga: Går båten alltid den tid som står i turlistan?
Svar: Ja, båten går alltid efter gällande turlista.

Fråga: När går bussarna?
Svar: Följ länken till bussarnas turlista nedan till vänster.

Fråga: Finns det servering ombord? 
Svar: Det finns kaffe, läsk och lättare förtäring i automaterna på m/f Ulvön samt att köpa i pentryt ombord på m/f Minerva.

Fråga: Hur lång tid tar det till Ulvön resp. Trysunda?
Svar: Från Köpmanholmen tar resan 30 min till Trysunda, 1,5 tim till Ulvön, men de gånger m/f Ulvön går till Ulvön via Trysunda tar resan till Ulvön 2 tim.

Fråga: Går båten om det blir blåsigt/storm?
Svar: Ja, den går som vanligt.

Fråga: Kan man ta med barnvagn?
Svar: Ja, på m/f Ulvön går det bra och på m/f Minerva max 2 rullstolar eller 2 barnvagnar.

Fråga: Hur mycket kan jag lasta i 1 häck rullcontainer (häck) märkt med mf Ulvön?
Svar: Regeln är det som ryms i den, dock max 50 kg. OBS Mf Minerva tar ingen last/frakt så har du mycket som du vill ta med måste du åka med mf Ulvön.

Fråga: Vem kontaktar jag om jag har glömt något på båten?
Svar: Ring till m/f Ulvön tel: 070-65 19 265 eller biljettkontoret tel: 0660-22 38 55.

Fråga: Hur gör jag om jag vill ha med t.ex. bilen?
Svar: Ring till m/f Ulvön och boka tid, tel: 070-65 19 265, innan bilen etc. 
körs ombord, checka in och betala i biljettluckan på biljettkontoret.

Fråga: Kan jag ta med mig cykeln?
Svar: Ja, det går bra om du åker med mf Ulvön.  Registrera/betala för cykeln i biljettluckan och ställ den i facket för avgående gods för passagerare, personalen tar sedan ombord din cykel.

Fråga: Finns det bilparkering?
Svar: Ja, det finns flera stora parkeringar alldeles i närheten av färjeläget.

Har du fler funderingar?: 
Kontakta Biljettkontoret för m/f Ulvön och m/f Minerva i Köpmanholmen Tel. 0660-22 38 55, 070- 247 247 0 eller via e-mail. mats.wedin@ovikshamn.se